Právě se nacházíte :    Úvod   |   Bitka v horách    
 















Bitka v horách


Srovnávací test KTM 950 Adventure - BMW R1200GS

Zabijácký test v Pyrenejích. Asfaltové vracečky, horské kamenité cestičky a neprůjezdná místa byla velkou výzvou pro těžké dvouválce a měly ověřit jestli je nové BMW 1200 GS ohrožením pro KTM 950 Adventure S.

Autor: Gert Thole
Foto: Rossen Gargolow
Překlad: SQWER

V hotelu Valmar v Empuriabrava nejsou hosté v enduro oblecích ničím vyjimečným. Od dávna je tato severovýchodní část Španělska zimním domovem offrouďáků. Tentokrát, ale není náš cíl motokrosový okruh ve Figueras, ale terény Pyrenejí na hranici s Francií. Stroj, který máme kvalifikovaně prověřit je nové BMW 1200 GS. Bodem pro porovnání má být KTM 950 Adventure S, který je v terénu jako ryba ve vodě.

OFF-ROAD DLE POHODLNÝCH
Dvouválcové enduro BMW je velké. „Jak Pyreneje“ – říká jeden z jezdců. Není se co divit tomuto hodnocení, vždyť 4 týdny brousil okruh na krosce Kawasaki. Ale i tak se mu velmi rychle povedlo spřátelit se s obrovským BMW. Pravda v bocích je trošku tlustší, tvrdost a tvar sedla je OK. Ani řidítka a stupačky nelze kritizovat. Jezdec se cítí jako na sportovním enduru. BMW změnilo ergonomii GéeSa. Řidítka mají všeobecně uznávanou šířku. Na ty stará bylo potřeba zvyku aby jste se vyhnuli zachytáváním za větve. Sedlo je možné nastavit na dvě výšky. Pěna sedla značně ztěžuje změnu pozice. Přesouvání se v sedle za účelem přenesení váhy na přední kolo je na GS značně problematické. Za to zachování odpružené pozice jezdce umožňují nízko posazené stupačky. Je možné říci, že BMW bylo projektované s myšlenkami na komfort. KTM nenechává na pochybách – jde zde především o off-road.

MOTOR: BLÍZKO, ČÍM DÁL TÍM BLÍŽE
Trasa první zkoušky je na pláži. Z testu zrychlení vychází výtězně KTM. Ale jeho převaha nad GS se výrazně zmenšila. Nové GS je o mnoho ráznější a s větší dynamikou. Fanoušci sportovní jízdy si mnou ruce. Výkony se od sebe moc neliší. KTM je o 4 koně silnější. BMW to vyvažuje výrazně větším kroutícím momentem. Rozhoduje objem.
V písku nemá výkon velký význam. U obrovských endur je při jízdě v terénu problémem zvládnutí jejich velikosti. Oba bojovníci si v tomto směru počínají zcela odlišně. Adventure reaguje ostře a spontánně. A bylo by divné kdyby se tohle dělo už od nejnižších otáček. Protože se tohle neděje je možné tak nějak držet v mezích jeho brutální sílu. Pouštění se do vysokých otáček, to je úkol pro ty, kteří manipulují rukojetí plynu s citlivostí chirurga. Když se na cestě objeví místo kde se chytne zadní kolo, motor s lehkostí zvedá přední kolo nad následující kaluží.
Na BMW se jezdí jejím prostředkem. Překážky se neobjíždí, odsouvají se bokem. Obě kola se drží země jako přikovaná. Sice chybí výbušnosti KTM, ale úžas budí silný, ale milý tah již od nejnižších otáček. Protože dvanáctikilo reaguje flegmatičněji je jednodušší ho mít pod kontrolou. Profíci budou jistě kritizovat velký rozsah rukojeti plynu. Je potřeba navíjet a navíjet.

PŘEVODOVKA: VÝRAZNĚ TIŠŠÍ
Klack – tenhle zvuk uživatelé BMW dokonale znají. Testovaná verze ukazuje, že jeho časy jsou ty tam. Všeobecně se rychlosti řadí precizně a tiše. Jednomu z jezdců se nelíbilo, že když předvádí wheelie nejde mu občas zařadit. Pro obyčejného uživatele to nemá význam.
U KTM, u kterého bylo těžké udržet přední kolo u cesty by to mělo význam větší. Ale u něho jdou všechny rychlosti krásně. Jejich rychlá změna není sice měkká, ale za to výrazná. Skutečná sportovní převodovka.

STABILITA JÍZDY
Velké off-roudy ze sebe vydávají nejvíce požitku když se s nimi jede plná dávka. Potom se velká váha ztrácí. Obě motorky se klidně sunou po točitých, šutrových cestách Pyrenejí. Stabilní podvozek Adventure budí důvěru, je to enduro na opravdu ostrou jízdu a není nic co by ho vyvedlo z rovnováhy. Proti očekávání u BMW chvilkama drhnou řidítka. Je to důkaz zvýšené dynamiky, která je výsledkem vyššího výkonu a nižší váhy.

PODVOZEK: UTÍKAJÍCÍ ZADEK
Ostře zabrzdit, zatáčka na úzkou stezku a ostře nahoru. Konečně pořádný terén. Zadek BMW lítá jako opilý do strany. Zapomínaje na to, z technických údajů vychází kde jsou možnosti stroje. Podobně jako předchůdce se musí i nové GS spokojit s tlumiči 190mm (předek) a 200mm (zadek). Jediná útěcha je v progresi zabraňující tvrdým dorazům.
Elementy tlumící KTMku nabízejí nad 265mm a neomezenou možnost regulace. Jestli někdo moc chce může získat i tvrdé tlumení alá Joan Roma, které vydrží i skoky o délce 20m. Na BMW – kromě diety – nebylo by to žádoucí. Proto, že zavěšení není připravené na tvrdé údery a za druhé, rám je opravdu silnější než v předchůdci, ale takové zatížení by nevydržel.

UŽITNOST: KONEČNĚ LEPŠÍ
Opouštíme šotolinu a jedeme na boční cestu. Požadovaná je trialová kvalifikace a schopnost vydrápat se do kopce. To všechno vychází na novém GES velmi dobře. Je to zásluha motoru, nízko položeného těžiště a velkého rejdu řidítek, neomezeného širokým chladičem.
Ještě před chvílí dymanický Adventure se v těchto podmínkách necítí dobře. Vysoko umístněné sedlo, těžiště vysoko, malý rejd, široké plasty – to všechno se nehodí na překonávání komplikovaného terénu. No jasně, obě mašiny nejsou horskými kozami. Ohromná KTM váží bez paliva a jiných tekutin 198kg. Málo na závodní dvouválec, hodně na enduro. GS váží bez tekutin 199kg.

TRAKCE: VÍCE PŘILNAVOSTI
Znalci endura ví, že přilnavost záleží především na gumách. Bohužel, před výjezdem do terénu několik dní pršelo a na místo šotoliny s kamením, testéři potkali hlínu, bláto a slizké kameny. Na takové podmínky by byly dobrou volbou Conti TKC80 pro BMW a Metzeler Karoo pro KTM. Ve vzniklé situaci jsme se museli spokojit se sériovou gumou s drobnými kostkami. K našemu udivení se velice dobře chovalo obutí Metzeler Tourance na BMW. Částečně to také byla zásluha dobré práce trakce boxeru.
Kromě omezené přilnavost gum Pirelli MT 90 A/T a jedovatého způsobu předávání výkonu má KTM ještě jeden nedostatek. Přední blatník je osazený moc blízko nad kolem. Stačí několik metrů hlíny a ve předu se už nic netočí. 200kg je už při lehkém náklonu k neudržení. A když už motorka leží v blátě, situace se stává těžkou.

SVĚTLOST: TAK TAK
Lidem se sportovní krví jsou potřeba větší zdvihy. Hledači zážitků požadují velkou světlost. KTM nabízí jedno i druhé. Je vysoké jako kroska a dobře chráněné zespoda.
Také u BMW je olejová vana chráněna poctivým plechem. A to je dobře, protože na kamenitém podloží je jeho světlá výška nedostačující. Více ohrožená jsou, do strany vyvedená kolena výfukového potrubí. Ve vyjetých kolejích je opatrnost vynucená jiným důvodem. Stupačky jsou nízko a možnost zachycení je zde velká. Jestliže už mluvíme o stupačkách BMW: jsou to staré, vysloužilé, z plechu udělané kousky, neinovované 20 let. Baworáci by se měli seznámit s širokými stupačkami současných endur. Uznání zaslouží gymy stupaček, které jdou snadno vymontovat a nasunout zpět. U KTM je potřeba desítka klíč.

BRZDY: ABS JE OK
Dobře říci pár slov na téma ABS u BMW. Opravdu v terénu funguje dost dobře, ale profíci ho mohou klidně vypnout. V krajních případech, např. na roletě regulace někdy nestíhá, ale taková situace se těžko předpovídá. Částečná integrální funkce, ve které jenom ruční páčka brzdí i zadní kolo, není na závadu. Důležité je aby se zadní brzda dala ovládat samostatným pedálem. Tajemně se chová posilovač brzd, někdy pracuje silně a někdy jen chabě.

PŘI HAVÁRII: VÁLCE JAKO RÝČ
Nelze pochybovat, že KTM je masivním motocyklem. Při pádu se jeho velká, blýskavá nádrž neuchrání podrápání. U BMW jsou ohrožené válce, které při havárii fungují jako rýč. Jestli by se něco takového mělo stát, jsou obě mašiny vybavené dokonalou sadou nářadí a disponují místem na dodatečné náhradní díly, které je záhodno brát na daleké cesty.

V terénu rozhodně BMW ustupuje za KTM, jakkoliv po modernizaci se rozdíly zmenšily. Nižší GS má převahu nad KTM jenom na volných cestách. Díky většímu rejdu, nižšímu těžišti a nižšímu sedlu se BMW jeví jako užitnější. Mimo to boxer zajišťuje lepší trakci. V extremních podmínkách jeho spojka nevydrží tak velké zatížení jako KTMa. Velký Adventure je ve svém živlu vždy když se zvyšuje rychlost.

1.místo KTM 950 Adventure S
I dále je výchozím bodem v kategorii off-road. Je jak pro jízdu pro odpočinek tak i pro velké trasy.

2.místo BMW R 1200 GS
Nejnovější modernizace neudělala cestovní enduro sportovním off-roadovým motocyklem. Ale nikdo nepochybuje, že GS získalo více dynamiky v jízdě terénem.


  « Předchozí stránka
 
    
Copyright © 2002-2010 www.varadero.cz
Kontakt

Reklama:
Nejlevnější nákladní pneu najdete v e-shopu na adrese www.lkwpneu.cz.
Půjčovna lodí Berounka - lodě přivezeme, odvezeme a zapůjčíme vše potřebné - www.sportbp.cz.
Ověřené ubytování po celé České republice, nabídka přes 11000 ubytovacích zařízení - www.overene-ubytovani.cz.