|
|
XL125V
Test XL 125 Varadero (Převzato z autotestu. Text+foto: Lukáš Růžička)
Tato stopětadvacítka od Hondy nás dosti příjemně překvapila. Ačkoliv se jedná o stroj dosahující maximálního výkonu 11 kW a je určen především mladým jezdcům, svými parametry a konstrukční vyzrálostí se blíží spíše velkým cestovním endurům. XL 125V se do určité míry vzhlédlo ve svém soukmenovci Varaderu XL 1000V, nejedná se však jen o menší variantu. XL 125V si razí jednoznačně svojí linii, charakteristickou vlastním osobitým designem. Díky zmiňovaným proporcím, podpořeným čtyřtaktním dvouválcem do "V" se v současné době tento nový stroj stává jednoznačně vlajkovou lodí Hondy pro třídu 125 cm3.
Vývoj: Cílem vývojového týmu Hondy při návrhu tohoto stroje bylo vytvořit stopětadvacítku, jež se bude značně lišit od ostatních strojů této kategorie. Důraz byl přitom kladen na konstrukční prvky a robustnost stroje, která je typická spíše pro větší motocykly. To vše samozřejmě při zachování výborné ovladatelnosti přímo úměrné úrovni jezdců v kategorii A1. Celkově vzato tedy motocykl vychází poněkud větší a vyšší, než bychom zřejmě od stroje tohoto objemu očekávali. Posazení jezdce je tedy výš, ale rozhodně to není na škodu, spíše naopak. Díky větším rozměrům se dostalo na pořad dne i větší a pohodlnější sedlo, které si díky komfortnímu posazu zaslouží pochvalu i ze strany spolujezdce. Koncepce vyššího umístění sedla zákonitě vyžaduje rozměrnější čelní kapotáž, která poskytuje účelnější ochranu proti větru a určuje typicky dravě mrštný vzhled, na který jsme u varadera zvyklí.
Design: Bezesporu nejvýraznějším prvkem celého designu tohoto motocyklu je rozměrná palivová nádrž a přední kapotáž. Zmiňovaná nádrž v stříbrné metalíze hraje nejdůležitější roli také ve všech barevných variantách. Jako kontrast ke stříbrným a černým partiím lze podle libosti volit ze tří možností barvy podsedlových plastů a čelní kapotáže (temná modř, karamelová červeň, čerň). Přední kapotáž je u Varadera 125 oproti většímu soukmenovci více protáhlejší a zkosenější. Více zakřiveným liniím vévodí integrované blinkry, které oceníte hlavně při kličkování mezi auty v městském provozu. Zadní partie stroje jsou oblé a z velké většiny jsou tvořeny centrálně umístěným světlometem, jenž je z většiny tvořen právě ukazateli směru. Tento prvek "malému" varaderu opravdu sluší. Podobně působí také multireflexní světlomet v přední kapotáži. Jeho svítivost zajišťuje za noční jízdy naprosto bezproblémovou viditelnost. Naší pozornost si v něm jednoznačně získala bodová parkovací světla. Propracovaně působí pro Hondu typické atraktivně tvarované stupačky z hliníkové slitiny. Samozřejmostí je u endura nepostradatelný, napevno usazený nosič s nosností 5 kg. Ten je zároveň vybaven čtyřmi háčky na větší zavazadla a logicky slouží také jako madlo pro spolujezdce. Pro nikoho určitě není tajemstvím, že pochází z XL 650V Transalp. Celý koncept je po vzoru většího soukmenovce zakončen robustní koncovkou výfuku (provedení 2-1) a rovněž hliníkovými ráfky s třemi štíhlými paprsky zde v černé barvě. Celistvý přístrojový panel je vložen do dobře slícované kapotáže. Pod krycím sklem najdete tradiční tachometr a otáčkoměr. Kromě ostatních typických ukazatelů v horní části (blikače, N, dálková světla), je mezi oběma primárními ukazateli umístěn LCD display. Ten zobrazuje v dílcích teplotu chladící kapaliny, hodiny, počítadlo km a trip. Ostatní ovládací prvky jsou vyvedeny v provedení shodném s obdobnými modely Honda.
Motor a jízdní vlastnosti: XL 125V Varadero je poháněno výkonným vodou chlazeným dvouválcem do "V" o zdvihovém objemu 124,7 cm3. Výkonem 11 kW (15 k) při 11000 ot/min poskytuje povolené maximum pro svoji třídu. Jeho typicky brumlavý zvuk dvouválce, podpořený na stopětadvacítku impozantními rozměry vzbuzuje vcelku oprávněnou pozornost. O eliminaci primárních vibrací se stará typické sevření válců 90° a vyvažovací hřídel. Také díky tomu může být motor napevno uchycen v dvojitém kolébkovém rámu z ocelových trubek. Celkový dojem není ničím rušen, jelikož jak vodní čerpadlo, tak olejový filtr jsou ukryty pod pravým víkem. Točivý moment 10,7 Nm při 9500 ot/min zajišťuje slušný výkon v rozsahu nízkých a středních otáček. Odolná pětistupňová převodovka je dimenzována pro začátečníky, ale i pro pokročilé a její plynulost v kombinaci s lehce ovladatelnou spojkou je potěšující. Ačkoliv je motor dobře dimenzován pro svoji třídu, nelze od něho samozřejmě čekat výkony jako od objemnějších strojů, ale to je asi přirozené. I přes tuto skutečnost jsme od počátku testu k motorce přistupovali jako k velkému motocyklu ve všech směrech. Samozřejmě jsme neodolali a vyrazili jsme do hor, abychom se přesvědčili, co si lze dovolit v kopcovitém terénu. Stroj s obutím "Bridgestone Trialwin" bez problému zvládá jízdu na silnici i průjezd lehčím terénem. S jistotou mohu říci, že se svými 149 kg a snadnou ovladatelností má proti větším bratrům jednoznačně navrch. Pro jízdu v terénu bych vám vřele doporučil montáž krytu motoru, jenž ochrání motor od odletujících kamínků a většího množství bahna (na testovaném motocyklu nebyl). V průjezdech horských stoupání vás určitě nemine častější řazení. Zde se bohužel projevuje nedostatek výkonu a akcelerace ve vyšších otáčkách u motoru tohoto objemu. Za to však nemůže ani tak varadero, jako spíše naše dobře stavěná redakce, což je určitě pro střízlíky z řady začínajících jezdců potěšující okolnost. Na "stopětadvácách" je bohužel každé kilo hrozně znát. Co však ztrácí varadero v kopcovitém terénu, stonásobně nahradí v městských aglomeracích. Nutno říci, že to je asi také prostředí, kde se cítí jako doma. Pro kola o rozměrech 130/80-17 vzadu a 100/90-18 vpředu opravdu není menší výmol, obrubník, či kličkování dopravou žádný problém. Rozhodně ne tak velký, jakým byl nekompromisní strážce zákona s bločkem v ruce, který nedokázal ocenit v rytmu náležité zvukové kulisy brilantní podmagistrální průjezd podchodem. Dodnes nevím čím to bylo, ale od udělení pokuty mě neminulo ani to, že jsem strážníka ujistil, že emise splňují Euro-1 a že hladina zvuku je také v homologované úrovni. O bezpečné odpružení předního kola se stará tuhá přední vidlice o průměru 35mm a zdvihu 150 mm. Řekl bych, že její odtlumení je neutrální a přejíždění přejezdů, či jízda na silnicích s kostkami je spíše příjemným zpestřením. Zadní kyvná vidlice ocelové konstrukce je dutá a spolu se zadním kolem je odpružena teleskopickým tlumičem o zdvihu 150 mm (celkově 7 poloh nastavení). Motocykl je díky nízké hmotnosti skutečně velmi dobře ovladatelný a dostat stroj na bočního "policajta" nečiní větší problém ani střízlíkům (centrální stojan lze dostat za příplatek). Ačkoliv se motocykl rozjede "pouze" na maximální rychlost tak kolem 115 km/h, jeho brzdy jsou dostatečně dimenzovány. V předu je to kotoučová brzda s odlehčeným kotoučem o průměru 276 mm a dvoupístkovým třmenem. Vzadu je kolo bržděno také kotoučovou brzdou, ale s menším kotoučem o průměru 220 mm a jedním pístkem. Ačkoliv jsme v testu vyzkoušeli snad kromě jízdy hlubokou vodou a pískem všechna možná prostředí a terény, dostali jsme se aspoň podle našeho odhadu na velmi příjemnou spotřebu 4 l/100 km.
Závěr: Pokud jste motocyklový začátečník, máte rádi cestovní enduro nebo prostě potřebujete hbitý motocykl do menšího terénu a do města, je pro vás XL 125V Varadero tím pravým strojem. Vyzrálejší jezdce může na druhou stranu potěšit příznivá spotřeba, lehká ovladatelnost, či výraz dospělého stroje s pěknou tváří.
Technické údaje
|
Motor |
kapalinou chlazený, čtyřdobý 90° do V čtyřventilový dvouválec DOHC o objemu 125 ccm, dva karburátory typu VP, průměr 22 mm |
Největší výkon |
11 kW (15 k) při 11000 ot/min |
Točivý moment |
10,7 Nm při 9500 ot/min |
Kompresní poměr |
11,8:1 |
Vrtání × zdvih |
42 × 45 mm |
Převodovka |
pětistupňová |
Vnější rozměry |
2140 × 830 × 1255 mm |
Světlá výška |
190 mm |
Rozvor kol |
1450 mm |
Výška sedla |
800 mm |
Hmotnost bez náplní |
149 kg |
Objem palivové nádrže |
17,5 l |
Maximální rychlost |
120 km/h |
Rám |
dvojitý kolébkový z ocelových trubek |
Odpružení přední |
teleskopická vidlice průměr 35mm zdvih 150mm |
Odpružení zadní |
kyvná vidlice s centrální pružící jednotkou zdvih 150mm |
Pneumatika přední |
100/90-R18 |
Pneumatika zadní |
130/80-R17 |
Brzdy přední |
kotoučová 276 mm dvoupístková |
Brzdy zadní |
kotoučová 220 mm jednopístková |
Sekundární převod |
O-kroužkový řetěz |
Průměrná spotřeba paliva v testu |
4 l (na 100 km) |
Servisní data
|
Ventilová vůle-sání |
0,13 - 0,17 mm |
Ventilová vůle-výfuk |
0,22 - 0,26 mm |
Předstih 1 |
11-13/2300 °/ot |
Svíčky |
NGK CR8EH-9 |
Vzdálenost elektrod |
0,8 - 0,9 mm |
Karburátor |
KEIHIN |
Typ karburátoru |
VPU 2A |
Volnoběžné otáčky |
1400 - 1500 ot/min |
Hlavní tryska |
82/88 |
Tryska volnoběhu |
38 |
Šroub bohatosti směsi |
0,75 - 1,0 -ot |
Nastavení plováku |
13,7 mm |
Dobíjecí hodnoty |
22/5000 A/ot min |
Typ baterie |
12/6 |
Motorový olej |
SAE 10W40 API SG |
Olejová náplň s filtrem |
1,20 l |
Nálň chladicího systému |
1,30 l |
Náplň vidlic |
117/117 ccm |
Sekundární řetěz |
DID 520 V |
Počet článků |
110 |
Vůle řetězu |
25 - 35 mm |
Pastorek |
14 zubů |
Rozeta |
44 zubů |
Huštění pneu |
2,0 / 2,0 bar |
Utahovací moment-hlava válců |
32 Nm |
Utahovací moment-ventilové víko |
10 Nm |
|
|