|
|
XL1000V 1999-2002

VARADERO XL 1000V se poprvé objevilo na trhu v roce 1999. Díky výkonnému dvouválcovému motoru, výbornému brzdovému systému CBS a perfektnímu jízdnímu pohodlí, získalo velké množství příznivců a rázem se postavilo na špici ve třídě velkých cestovních endur. Zpočátku se hovořilo o tom, že by ve výrobním programu HONDY mělo VARADERO nahradit úspěšný model XRV 750 Africa Twin. Naštěstí se tomu tak nestalo, protože oba stroje jsou svým zaměřením přece jenom odlišné.
VARADERO na první pohled zaujme svou mohutností a je vhodnější spíše pro jezdce vyšší postavy, neboť výška sedla je 845mm a pohotovostní hmotnost činí 250kg. Dvoustupňové sedlo je velmi široké a pohodlné jak pro řidiče, tak i pro spolujezdce. Ten se za jízdy může držet velkých držadel integrovaných do zadního nosiče. Pod sedlem se nachází dobře přístupný akumulátor a také prostor pro bezpečnostní zámek, nářadí a ostatní menší příslušenství. K pohodovému stavu za řidítky přispívá velkou měrou i optimální výška stupaček, tvar a zalomení řidítek a dostatečně hluboké prolisy pro kolena ve spodní části palivové nádrže. Za špatného počasí přijdou vhod plastové chrániče rukojetí řidítek a vyhřívané rukojeti (za příplatek). Přísnou kritiku snesou také kulatá zpětná zrcátka, která se za žádných okolností netřesou a lze v nich vzhledem k jejich širokému umístění pohodlně sledovat provoz za zády. Elegantně řešená je i přístrojová deska z tmavého plastu s dvěma velkými, nahoře umístěnými přístroji (rychloměr a otáčkoměr s LCD displeji počítače kilometrů a časomíry) a jedním ukazatelem teploty chladicí kapaliny, který se nachází dole uprostřed. V integraci s těmito přístroji se nacházejí ještě kontrolky směrových světel, dálkového světla, mazání a kontrolka stavu paliva, která se rozsvítí, klesne-li objem paliva z pětadvaceti na méně než čtyři litry. Přístroje i kontrolky jsou v zorném úhlu řidiče a dají se dobře sledovat i za slunného počasí. Oslnění přístrojů částečně brání boky části přední kapotáže, ve které je kromě dvojitého světlometu pevně zabudován i přední průhledný štítek, který dostatečně ochrání jezdce před náporem vzduchu.
Základem motocyklu je kapalinou chlazený dvouválcový (V 90) motor, disponující velkým točivým momentem v širokém rozsahu použitelných otáček a velmi příznivou výkonovou křivkou. Tento motor, převzatý ze sportovní VTR 1000, musel být pro pořeby velkého endura poněkud upraven. Došlo ke zvýšení hmotnosti setrvačníku, snížení hmotnosti ojnice (použitím bezmaticového spojení s klikovým hřídelem) a také byla upravena olejová vana. Plnění motoru mají na starosti dva karburátory KEIHIN s průměrem difuzoru 42mm. Výsledkem je průběh křivky točivého momentu končící u hodnoty 99Nm při 6000 ot/min, přičemž již při 2000 ot/min dosahuje motor 35Nm. To znamená, že i jízda v oblasti nízkých otáček je velice příjemná. Převodovka je optimálně odstupňovaná. Umožňuje jak pomalou jízdu na první a druhý rychlostní stupeň, tak neobvykle rychlou a dynamickou změnu rychlosti na třetí až pátý převodový stupeň.
Motor VARADERA slouží jako nosný prvek rámu, který je svařen z ocelových profilů kruhového a čtvercového průřezu. Přední kolo je vedeno teleskopickou vidlicí o průměru nosných trubek 43mm a zdvihu175mm. Úhel hlavy řízení 43° umožňuje dobré vedení VARADERA i v malých rychlostech. Zadní kolo je uloženo v kyvné vidlici, která je připevněna přímo k motoru pomocí čepu integrovaném v zadní části vyztužené motorové skříně. Kyvná vidlice je tvořena svařencem obdélníkového průřezu (36x82mm) z lehké slitiny. Pružicí a tlumicí prvky s velkými zdvihy pérování dostatečným způsobem eliminují všechny nerovnosti vozovky a jsou zárukou klidné pohodové jízdy, k níž podstatným způsobem přispívá i vyloučení jakýchkoli vibrací od motoru do sedla, řidítek a stupaček. Zastavení motocyklu má na starosti duální kombinovaný brzdový systém CBS, kde trojice třípístkových brzdičů předního a zadního kola je ovládána dvěma hydraulickými systémy. Dva vnější pístky předních brzdičů jsou ovládány ruční páčkou a vnitřní pístky předních brzdičů nožním pedálem. Centrální pístek zadního brzdiče je řízen sekundárním hlavním brzdovým válcem namontovaným na levém kluzáku přední vidlice, přičemž nově použitý redukční ventil (PCV) reguluje stisk brzdy za účelem optimálního náběhu a hladké reakce.
V prvním roce výroby bylo VARADERO nabízeno v černé, zlaté a oranžové barvě, vždy v kombinaci se stříbrnou palivovou nádrží. Od roku 2000 se barevné provedení již nezměnilo - černá, modrá a červená. Model 2001 byl vylepšen zabezpečovacím systémem H.I.S.S a "tvrdší" zadní pružicí jednotkou. Pro rok 2003 se VARADERO dočkalo úplného přepracování, které jistě zajistí upevnění jeho vedoucí pozice v kategorii velkých cestovních endur.
Technické údaje
|
Motor |
kapalinou chlazený čtyřdobý do V 90° osmiventilový dvouválec DOHC |
Zdvihový objem |
996 ccm |
Největší výkon |
69 kW (94 k) při 8000 ot/min |
Točivý moment |
99 Nm při 6000 ot/min |
Kompresní poměr |
9:1 |
Vrtání × zdvih |
98 × 66 mm |
Příprava směsi |
2 x KEIHIN 42mm |
Zapalování |
elektronické |
Spouštění |
elektrické |
Převodovka |
pětistupňová |
Vnější rozměry |
2295 × 880 × 1490 mm |
Světlá výška |
195 mm |
Rozvor kol |
1560 mm |
Výška sedla |
845 mm |
Pohotovostní hmotnost |
200 kg |
Objem palivové nádrže |
25 l (4l rezerva) |
Maximální rychlost |
200 km/h |
Rám |
páteřový z ocelových trubek |
Odpružení přední |
teleskopická vidlice průměr 43mm zdvih 175mm |
Odpružení zadní |
Pro-Link nastavitelný útlum a předpětí zdvih 155mm |
Pneumatika přední |
110/80-R19 |
Pneumatika zadní |
130/70-R17 |
Brzdy přední |
dvoukotoučová 2x296 mm třípístková dual CBS |
Brzdy zadní |
kotoučová 220 mm třípístková dual CBS |
Sekundární převod |
O-kroužkový řetěz |
Servisní data
|
Ventilová vůle-sání |
0,16 mm |
Ventilová vůle-výfuk |
0,31 mm |
Tlak oleje |
6 bar/5000 ot |
Předstih |
15°/1200 ot |
Svíčky |
NGK DPR8EVX-9 |
Vzdálenost elektrod |
0,8 - 0,9 mm |
Karburátor |
KEIHIN |
Typ karburátoru |
VPJ0A |
Volnoběžné otáčky |
1130 - 1200 ot/min |
Hlavní tryska |
1-168 2-170 |
Jehla |
B51C / B51B |
Tryska volnoběhu |
42 |
Šroub bohatosti směsi |
2,5 -ot |
Nastavení plováku |
13,2-14,2 mm |
Dobíjecí hodnoty |
26/5000 A/ot min 12,3-13,2 V/ot min |
Typ baterie |
12/12 |
Motorový olej |
SAE 10W40 API SG |
Olejová náplň s filtrem |
3,60 l |
Nálň chladicího systému |
3,30 l |
Náplň vidlic |
529/529 ccm |
Sekundární řetěz |
DID 525HV |
Počet článků |
112 |
Vůle řetězu |
35 - 45 mm |
Pastorek |
16 zubů |
Rozeta |
47 zubů |
Huštění pneu |
2,5 / 2,5 (2,8) bar |
Utahovací moment-hlava válců |
53 Nm |
Utahovací moment-ventilové víko |
10 Nm |
« Předchozí stránka
|
|